Werken en genieten op Curacao - Reisverslag uit Pietermaai, Curaçao van Kristina Koehler - WaarBenJij.nu Werken en genieten op Curacao - Reisverslag uit Pietermaai, Curaçao van Kristina Koehler - WaarBenJij.nu

Werken en genieten op Curacao

Door: Kristina

Blijf op de hoogte en volg Kristina

11 Mei 2017 | Curaçao, Pietermaai

Het heeft weer even geduurd, maar hier is dan eindelijk weer een blog vanuit het zonnige Curaçao.
Ik heb gehoord dat bij jullie in Nederland eindelijk de lente is. (boven de 10 graden)
In de afgelopen tijd heb ik heel veel beleefd en daar wil ik jullie natuurlijk aan deel laten nemen.
Voor in het geval jullie dachten dat ik alleen maar hard aan het werk ben, niets is minder waar... Nee, ik doe ook heel veel leuke dingen. Zo ben ik begin april naar Klein Curaçao geweest. Dat is een klein, onbewoond eiland tussen Bonaire en Curaçao, op ongeveer een uur varen van Curaçao. Met zo'n zestien man vertrokken we op zaterdagmiddag met de boot vanaf Santa Barbara. De boottocht was vrij heftig, een harde wind en een wilde zee die nogal wat magen door elkaar liet schudden. Mijn collega's verklaarden mij voor gek toen ik ze vertelde dat we daar hebben geslapen, maar wat een ervaring was dat!.
De boot kon niet helemaal aan het strand aanleggen, dus het laatste stukje moesten we in het donker zwemmen. De spullen werden met een opblaasbootje naar het strand gevaren. Dat zwemmen is helemaal niet zo erg in het warme water, behalve toen ik er weer uitkwam, brrr...
Nadat wij hout voor een vuur hadden verzameld, begonnen wij met een gezellige BBQ. Toen ik naar boven keek wist ik niet wat ik zag. Ik ben op best veel plekken geweest, maar zoveel sterren bij elkaar heb ik nog nooit gezien, echt ongelofelijk. De volgende ochtend werd ik al vroeg door de zon wakker. Na een lekker ontbijt van een biertje met een Snelle Jelle ben ik gaan snorkelen en daarna zijn we weer teruggevaren. Rond 20.45u ben ik even in bed gaan liggen met het idee daarna nog even wat te gaan drinken, maar opeens was het al de volgende dag
Natuurlijk krijg je van alle leuke uitjes ook trek, zo gaan wij hier vaker uit eten. De Gouverneur is een luxe restaurant met een heel mooie binnentuin en heerlijk eten. Als je een keer naar Curaçao komt zou ik hier in ieder geval gaan eten. Ik had een drie gangen menu en het was echt heel lekker, we hebben hier super goed en gezellig gegeten.
Ook ben ik bij de grote en kleine Knip geweest. De grote Knip is tot een van de mooiste stranden van de wereld benoemd en dit is terecht. Het water is hier zo helder, ik heb nog nooit zo veel verschillende kleuren blauw gezien.
Helaas schijnt ook op Curaçao niet ieder dag de zon. Letterlijk en figuurlijk... Na een heerlijke middag relaxen op het strand van Mambo beach werd mijn de bumper op het parkeerterrein gestolen. Op het eerste moment moesten wij lachen maar tegelijk was ik ook gechoqueerd: Wie jat er dan een bumper?
Als eerste heb ik de politie gebeld. Deze zei dat ik de verzekering moest bellen en aansluitend aangifte op het officekantoor moest doen. Na 1 uur wachten kwam dan eindelijk de verzekeringsman met een busje langs. Hij nam mijn gegevens op en ik moest vertellen wat er was gebeurt. (Als je ooit een ongeluk hebt op Curaçao verplaats niet jouw auto anders doen ze zo alsof er nooit een ongeluk is geweest.)
Aansluitend wilde ik naar de politie om aangifte te doen. Maar er was niemand aanwezig op het strandoffice. De man van de verzekering zei dat ik het dan ook gewoon op maandag kan doen. Dus ben ik met een collega op het Spaanse water gaan zeilen en had uiteindelijk nog een leuke dag. De volgende dag moest ik gewoon naar school. Na mijn werk rond 16.00 uur wilde ik aangifte gaan doen. Wat en klus kan ik je vertellen…. De ene office was niet bevoegd om een aangifte op te nemen en een andere was al dicht. Vier politiebureaus verder en drie uur later heb ik besloten om het op dinsdag te doen.
Op dinsdag heb ik dan acht uur op het politiebureau van mambo beach gewacht om mijn aangifte te doen. De politieagente kon niet begrijpen waarom ik pas na drie dagen een aangifte ging doen en zei dat ik het incident niet serieus genoeg heb genomen. (ehm… iemand die een gewone baan heeft zou dus nooit de mogelijkheid hebben om een aangifte te doen of moet een dag vrij vragen). Uiteindelijk had ik helemaal niks aan de aangifte en ik moest de bumper zelf betalen: 1.200 gulden, ongeveer 650 euro, een dure grap.
Drie weken geleden is mijn vriend vanuit Duistland op bezoek geweest. Gelukkig had ik paasvakantie om met hem op avontuur te kunnen gaan en wat hebben we genoten! Veel gezien en gedaan. Onder andere zijn wij gaan duiken bij playa grandi, een geweldige ervaring. Wij hebben een diversiteit aan vissen gezien en wij hebben met schildpadden gezwommen. Ik ga zeker nog mijn duikbrevet halen. Veder zijn wij uit gaan eten en hebben wij een lokale specialiteit gegeten: leguaan. Ik vind het gewoon naar kip smaken, alleen zitten er veel meer botten in en ben je de hele tijd aan het knagen.
De school is nu al weer twee weken lang bezig en het is best druk. Naast mijn Duits en economie lessen hebben wij een aantal vergaderingen en werd ik gevraagd om als onderwijsassistent in te vallen. Om de vraag van Kees- Jan te beantwoorden wat ik in mijn Duits lessen doe. Ik geef onderwijs in de onderbouw, dus de tweede en derde klas. Wat ik tot nu toe heb gedaan is de eerste, derde en vierde naamval uitgelegd en de verleden tijd. Natuurlijk oefen ik met de kinderen ook de uitspraak. Uit eigen ervaring weet ik dat dit best pittig kan zijn.
Komende week ga ik uitleggen hoe het Nederlands schoolsysteem in elkaar zit. De kinderen weten hier al best veel vanaf, omdat veel leerlingen zelf uit Nederland komen of terug gaan. Maar precies om deze reden vind ik het belangrijk dat de leerlingen er ook goed over geïnformeerd zijn.

Tot gauw!

  • 12 Mei 2017 - 09:42

    Kees-Jan:

    Hallo Kristina,
    Bedankt voor het antwoord op mijn vraag. Krijgen ze daar Duits omdat er steeds meer Duitse toeristen komen (om te duiken)? Toen ik er de laatste keer was, viel me dat op.
    Leguaan heb ik nog nooit op: raad je het aan?
    Hoe is je omgang met de leerlingen en de collega's? Voel je je thuis op school?
    Groetjes,
    Kees-Jan

  • 12 Mei 2017 - 12:27

    Truus:

    Kristina,
    Wat een pech dat je zoveel tijd en zoveel geld kwijt bent geweest met je bumper.
    Ik begrijp uit je blog dat je je buitenlandverblijf er niet door lijkt te laten verpesten.
    Geniet nog van de laatste paar weken.
    Groet,
    Truus

  • 12 Mei 2017 - 12:58

    Coen:

    Ha Kristina.

    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Vervelend van die bumper....
    Leuk om te lezen wat je allemaal ondernomen hebt in je vrije tijd. Wat mij wel nieuwsgierig maakt is het economie onderwijs er uit ziet. Is het anders dan in NL? Zijn er gebieden waar je merkt dat je meer expertise hebt dan anderen? Kun je binnen de sectie daar nog een rol in vervullen? Zo ja, hoe?

    Hartelijke groet,
    Coen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kristina

Actief sinds 11 Jan. 2017
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 5257

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 25 Juni 2017

Stage op Curacao

Landen bezocht: